Szacowanie wartości zamówienia – 4 zasady dotyczące szacowania wartości zamówienia.

Wielokrotnie wspominałam już w poprzednich artykułach i na każdym prowadzonym przeze mnie szkoleniu, że szacowanie wartości zamówienia jest jedną z istotniejszych czynności każdego zamawiającego.

W dzisiejszym jednak artykule chciałabym przypomnieć zasady dotyczące szacowania wartości zamówienia.

Zasada pierwsza

Art. 28 ustawy Pzp wskazuje, że podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy netto, tj. bez VAT. Zasada ta dotyczy wszystkich rodzajów zamówień i konkursów udzielanych lub organizowanych na podstawie przepisów nowej ustawy Pzp. Odnosi się do zamówień na dostawy i usługi, jak również na roboty budowlane.

Zasada druga

Przy szacowaniu wartości zamówienia bardzo istotne jest zachowanie należytej staranności. Ustawa Pzp nie definiuje tego pojęcia, należy rozumieć je w kontekście należytej staranności wymaganej od dłużnika na gruncie art. 355 Kodeksu cywilnego.

Zasada trzecia

Nie można zaniżać wartości zamówienia oraz wybierać metody szacowania.

Zamawiający powinien szacować wartość zamówienia w sposób rzetelny. Po należytym rozeznaniu rynku, nie może dla oszacowania wartości przyjmować najniższej wyceny, lecz powinien posługiwać się średnią cen rynkowych. Ważne jest także, aby osoba, która określa wartość zamówienia, uwzględniła cały przedmiot zamówienia. Zamawiający nie może wybrać takiej metody szacowania, która zaniży wartość zamówienia.

Zasada czwarta

Nie wolno dzielić zamówienia, w celu nie stosowania przepisów ustawy Pzp.

Zakaz obejmuje przypadki, w których podział prowadzi do uniknięcia stosowania regulacji ustawowych, chyba że uzasadniają to obiektywne przyczyny. Podział zamówienia jest prawidłowy, jeżeli nie zmierza do uniknięcia stosowania przepisów ustawy Pzp właściwych dla zamówienia o określonej wartości.